.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اهمیت انتخابات مجلس خبرگان
هر انتخاباتی تجلی پیوند مردم با نظام است، اما انتخابات خبرگان از این نظر، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا بیشتر با رأس نظام مرتبط است.
اهمیت انتخابات مجلس خبرگان

به گزارش شمال نیوز، مصطفی قربانی در یادداشتی نوشت: اسفند ماه امسال، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می‌شود. جنس وظایف مجلس خبرگان به گونه‌ای است که با حوزه‌های حساس و مهمی، چون حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با توطئه‌ها و تهدید‌های خارجی، سیاست‌گذاری و تعیین راهبرد‌های پیشرفت کشور مرتبط است. مسلم است که کوچک‌ترین کوتاهی در تشخیص فرد مناسب برای تعیین رهبر یا عدم‌نظارت بر استمرار شرایط لازم در وی برای انجام وظایف رهبری، به معنای اختلال در روند حرکت کشور و شکل گیری تهدید‌های مختلف علیه آن است.

 

به عنوان مثال، ازجمله ویژگی‌های رهبری که تشخیص آن وظیفه مجلس خبرگان رهبری است، اسلام‌شناس، زمان‌شناس، عادل، آگاه و شجاع بودن است. حال اگر فردی که از سوی مجلس خبرگان رهبری مناسب تصدی مقام رهبری تشخیص داده یا کشف می‌شود، فاقد یک یا تعدادی از این ویژگی‌ها باشد، مثلاً شجاع نباشد، نمی‌تواند از عهده انجام درست رسالت‌های رهبری برآید.

 

در همین زمینه، اگر رهبری فردی شجاع نباشد، در مقابل تهدید‌ها و فشار‌های خارجی بلافاصله تسلیم می‌شود و از این طریق، دستاورد‌های انقلاب در حوزه‌های مختلف با تهدید مواجه می‌شود. یا اینکه اگر رهبر منتخب فردی عادل نبوده و در اداره کشور اسیر هوا‌های نفسانی باشد، هم در تعیین مسیر کلی حرکت کشور در راستای صلاح و مصلحت مردم و کشور دچار خطا و اشتباه می‌شود و هم نمی‌تواند نسبت به پاسداری از این مسیر کلی و عدم‌انحراف از آن دیده‌بانی کند.

 

با توجه به آنچه گفته شد، اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری بنا به وظایف و جایگاه قانونی این مجلس و رسالت‌های خطیر مقام رهبری برمی‌گردد که اگر در تعیین اعضای آن کوتاهی صورت گیرد، خسارت‌های متعددی به بار می‌آید. علاوه بر این، اگر به هر نحو و دلیلی در تشخیص فرد مناسب برای رهبری خطایی صورت گیرد یا اینکه حالات و کردار شخص رهبر پس از تشخیص و تعیین از سوی مجلس خبرگان رهبری دچار تغییر شود، باز مجلس خبرگان رهبری با اهرم نظارتی خود می‌تواند رهبری را عزل کند تا مانع از ایجاد خسارت از این ناحیه برای کشور و مردم شود. به همین دلیل است که خود اعضای مجلس خبرگان رهبری باید از فقیهان عادل باشند. بنابراین، مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان آن اگرچه در نگاه اول وظیفه اجرایی ندارند، اما به سبب جایگاه خطیری که دارند، کیفیت عملکرد آن‌ها بر سرنوشت کشور در ابعاد و حوزه‌های مختلف تأثیری تعیین‌کننده دارد. تعیین اعضای این مجلس، از مجرای انتخابات و با رأی مردم صورت می‌گیرد و به همین دلیل است که انتخابات مجلس خبرگان رهبری اهمیت جدی دارد.

 

از نقطه‌نظر دیگر، با توجه به شرایط کنونی کشور، انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حائز اهمیت است؛ زیرا در شرایط کنونی، دشمن با جنگ ترکیبی تلاش می‌کند میان مردم و نظام، به‌ویژه رأس نظام شکاف ایجاد کند و آن‌ها را نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت سازد. بر این اساس، اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری آن است که با مشارکت گسترده مردمی می‌تواند در به بن‌بست کشاندن جنگ ترکیبی دشمنان اثر جدی‌تری داشته باشد؛ زیرا تنها انتخابات در کشور است که به طور مستقیم با رأس نظام مرتبط می‌شود. درواقع، با برگزاری پرشور انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ملت نشان خواهند داد که تیر دشمنان برای بی‌تفاوت‌سازی آن‌ها در قبال سرنوشت کشور به سنگ خورده است. به بیان دیگر، اگرچه هر انتخاباتی تجلی پیوند مردم با نظام است، اما انتخابات خبرگان از این نظر، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا بیشتر با رأس نظام مرتبط است و بنابراین، این انتخابات، کیفیت و نتیجه آن، بیشتر می‌تواند بر نقشه‌های شوم دشمنان در قالب جنگ ترکیبی خط بطلان بکشد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.183 seconds.